maandag 29 december 2014

Citroentaart


Hehe...ik heb het eindelijk gevonden. De Perfecte bodem. Menigmaal kijk ik naar Masterchef Australia. Heerlijk. Er is bijna geen kookprogramma wat ik niet volg. En het viel me op dat de jury bij het beoordelen van taarten zich soms zo kon verlekkeren over de bodem. Ik hoor het ze nog zeggen; mmm...its so buttery. The pastry is delicious, flakey, too die for' en meer van dat soort kreten. Maar als ik een taart bakte had ik die ervaring nooit. De bodem was best smakelijk hoor het was zeker niet vies. Maar ik dacht dan; als ik deze taart aan de jury van Masterchef zou serveren, zouden ze dan enthousiast zijn over de bodem of hem maar 'zo zo' vinden? Naar mijn idee was de bodem zeker niet super bijzonder. Dus bleef ik in de tussentijd rustig doorbakken in de hoop dat de perfecte bodem wel op mijn pad zou komen.
Onlangs nog maakte ik een citroentaart van Donna Hay. De taart was best lekker maar de bodem deed me meer denken aan een biscuitje. De term 'flakey was weer niet van toepassing. Het was gewoon een doodnormale bodem. Tot van de week. Ik besloot de zoveelste citroentaart te bakken. Ik moest en zou het perfecte citroentaartrecept vinden! Ik vond een recept in een kooktijdschrift genaamd Baking heaven. Daar werden ze gepresenteerd in een vierkante ovenschaal (30x20) als citroenblokjes. Maar ik denk dat het in een ronde vorm ook makkelijk past.
Ik begon met het bereiden van de bodem. Ik weet nog dat ik dacht; er gaat wel erg veel boter in....maar ik doe maar gewoon wat er staat. En achteraf blijkt dat dus het geheim te zijn van een heerlijke 'buttery en flakey' bodem. Heel veel boter. Ach, voor de lijn maakte ik de taart toch al niet en als je dan wilt zondigen kan je er maar beter voor zorgen dat je geniet van elk moment!
En dat hebben we gedaan ook. Eindelijk is de zoektocht voorbij! Van nu af aan wordt dit mijn standaardrecept voor iedere taart die ik maak. Het was zo zalig...nu ik erover praat wil ik hem gewoon wéér maken.

Ingrediënten voor de bodemmm:
325 (patent)bloem
88 gram + een beetje poedersuiker
1 tl zout
250 gram ongezouten boter koud

Vulling:
6 eieren
350 gr fijne kristalsuiker
sap van 4 citroenen (250 ml)
60 gram bloem
1 tl maizena
Geraspte citroenschil van de citroenen
1 tl bakpoeder

Meng de ingrediënten voor de bodem mbv een keukenmachine tot een kruimeldeeg. Heb je geen keukenmachine  (koop er dan snel 1) of gebruik 2 messen om de boter te hakken door de bloem zodat de boter niet smelt tussen je handen. Meng het deeg tot een bal en laat t ongeveer 20 min rusten in de koelkast

Verwarm de oven op 170 graden.
Gebruik je een vierkante vorm vul deze dan met bakpapier. Ik gebruik de volgende keer een ronde vorm met losse bodem. Deze moet je even invetten voor gebruik. Rol het deeg uit met een roller en leg het in de vorm. Prik er met een vork gaatjes in. Leg bakpapier op het deeg en leg er bakkogels in. Bak de bodem 20 tot 25 minuten in de oven. Haal na ongeveer 15 a 20 min het bakpapier en de kogels eruit en schuif hem terug in de oven.
Als de bodem lichtbruin gekleurd is haal hem dan uit de oven en laat hem een beetje afkoelen.

Klop de eieren met de suiker en het citroensap. Meng in een andere kom de 60 gram bloem, maizena en bakpoeder. Schenk terwijl je klopt het eimengsel bij het bloemmengsel. Begin met een beetje zodat er geen klontjes ontstaan. Ben je toch te snel geweest ga dan over op grof geschut en pak de staafmixer. Voeg als laatste de citroenschil toe.

Schenk het mengsel in de bodem en plaats het terug in de oven voor ongeveer 30 min of tot er lichtbruine plekjes ontstaan op de top. Laat het afkoelen in het blik en zet het daarna even in de koelkast. Bestuif met poedersuiker of serveer met slagroom. En geniet, geniet, geniet...





2 reacties:

4pure by Andrea zei

Je maakt me nu wel heel nieuwsgierig naar deze bodem! Ik ga hem binnenkort eens uitproberen!

Tamara zei

Dat lijkt me leuk. En als je een beter recept weet hoor ik het graag! Voorlopig blijft dit mijn topper ;-)

Een reactie posten