maandag 11 mei 2015

Simpel chocoladetaartje



Nu ik de perfecte bodem heb (zie citroentaart) wil ik wat meer experimenteren met vullingen. Want zeg nou zelf; zou het niet heerlijk zijn als je een paar bodems kan afbakken en deze vervolgens kan vullen met verschillende toppings? Ik zie ze al uitgestald staan op mijn tafel tijdens een high tea of bbq. Even uit de ' mouw geschud'  alsof het niets is. Mmmm. Ik kwam het recept tegen van dit eenvoudige chocoladetaartje en dit leek me een uitstekende partner voor mijn citroentaart. Ik heb de taart gemaakt met behulp van een kleine vorm van 24 cm met losse bodem.

Tip!
Wat natuurlijk heel lekker is om een flinke dot slagroom te serveren bij deze taart en wat fruit zoals bijv plakjes peer of kersen. Ik heb een pot kersen met het sap verwarmd, een beetje vocht achtergehouden en deze met wat maizena en rum gemengd, daarna aan de kersen toegevoegd, aan de kook gebracht en de saus ingedikt. Erg lekker.

Ingrediƫnten voor bodem:
200 gram patentbloem 
55 gram + een beetje poedersuiker
beetje tl zout
150 gr ongezouten boter koud  
bakpapier en bakkogels
(misschien hou je wat deeg over maar dat is beter dan tekort komen)


Voor de vulling
50 cc room of melk
150 pure chocolade
60 gr melk chocolade
200 gram creme fraiche

Slagroom voor ernaast en eventueel wat fruit

Maak de bodem. Doe alle ingredienten in de keukenmachine en laat deze mixen totdat het deeg een bal vormt. Dek af en laat 20-30 minuten rusten in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 170 graden.
Vet de vorm in. Rol het deeg uit op je werkvlak en bekleed de vorm. Leg in het midden bakpapier en wat kogels. Plaats de bodem in de oven. Na ongeveer 20 min haal je de vorm uit de oven, verwijder je de kogels en bak je hem nog even na totdat hij een mooie kleur heeft. Niet te bruin anders wordt de bodem te hard. Op mijn foto had hij er net iets eerder uit gemogen. 

Laat de bodem afkoelen.

Doe in een pannetje de creme fraiche en de room. Voeg de chocolade toe en laat deze au bain marie smelten. Als het is gesmolten giet het dan op de taartbodem en zet het min 1,5 uur in de koelkast. Daarna is hij klaar om te serveren. Maak je de taart eerder op de dag haal hem dan ook wat eerder uit de koelkast als je hem wilt serveren om hem wat zachter te laten worden.

0 reacties:

Een reactie posten