donderdag 14 mei 2015

Brioche

Ik had nog nooit een Brioche gegeten en ik zag ze wel eens liggen in de supermarkt maar dan dacht ik altijd; als ik dat een keer ga eten dan is het natuurlijk wel een huisgemaakte. Dus zoals je ziet zijn we vandaag de keuken ingedoken met een missie. Mijn man kende de smaak wel dus hij was vandaag een meer dan bereidwillige jury. Als verwoed kookboeken-verzamelaarster had ik de luxe dat ik kon kiezen uit een aantal Brioche recepten. Ze waren allemaal verschillend maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een recept van Donna Hay. Haar recepten stellen zelden teleur en voor een eerste keer zou het toch wel leuk zijn als het in 1 keer lukt. Ze doet er vrij veel boter in maar ja....dat komt de smaak wel ten goede he. Het heeft dus ook een beetje de smaak van een roomboter croissant.
Het maken van een brioche kost wel wat tijd. Maar ik vond het heel leuk om te zien hoe het gist haar werk doet. Dat blijft toch iedere keer weer een spannend moment.....zou het zijn gelukt?
Een brioche is niet iets wat je even uit je mouw schud. Maar het is vast ook een kwestie van handigheid. En zeg nou zelf; is het niet een plaatje?

Ingrediƫnten:
8 gram gedroogde gist
1 el handwarm water
2 el handwarme melk
55 gr fijne kristalsuiker
1/4 tl zout
250 gram 00 bloem (ook wel bekend als pastabloem)
2 eieren losgeroerd
225 gr ongezouten boter in stukjes en zacht
1 ei extra losgeroerd

Meng de gist met het water en de melk in de kom. Zet het 5 min op een warme plek of tot er belletjes aan het oppervlak verschijnen.
Meng de suiker en het zout in een kom.
Doe de bloem, het gistmengsel en de 2 eieren in de mengkom van een keukenmachine en klop 1 minuut met een deeghaak op de laagste stand. Verhoog de snelheid tot de hoogste stand, voeg de suiker en zout toe en laat het draaien totdat het deeg loskomt van de wand van de kom.

Voeg terwijl de machine draait geleidelijk de boter toe en klop nog 6-7 minuten of tot je een glanzend, elastisch deeg hebt. Doe het deeg in een kom en dek het af met plastic folie. Zet het 2-3 uur op een warme, tochtvrije plek totdat het in volume is verdubbeld.

Verdeel het deeg in 4 gelijke delen en kneed het op een bebloemd vlak tot ze soepel zijn. Het deeg is vrij plakkerig dus bewerk het niet te lang. Doe de vier bollen in een cakevorm die je hebt ingevet (22x8), dek af met een schone, vochtige doek en laat het 1 uur rusten of totdat het volume weer is verdubbeld. Verwarm de oven voor op 180 graden. Snijd het brioche in het midden verticaal in en bestrijk het met het extra ei en bak het 35-40 minuten in de oven totdat de brioche goudbruin is. Laat de brioche 10 min rusten.



0 reacties:

Een reactie posten