maandag 20 juli 2015

Muesli



Muesli is lekker. Maar naar mijn smaak zitten er te weinig noten in. En ik schrik altijd als ik naar de calorieën kijk. Wat doen ze er in hemelsnaam in? Bergen suiker? Een handje Cruesli of een handje chips, qua calorieën is er weinig verschil. En dan neem ik liever een handje chips.
Toen ik tot dit inzicht was gekomen was het 'over en uit'  met de muesli. Totdat mijn nicht vertelde dat ze haar eigen muesli maakte en een flinke pot op haar aanrecht had staan. Ze maakte haar eigen gezonde variant en bepaalde zelf wat ze erin deed. En het was heel eenvoudig.
Ik zag het al helemaal voor me. Was de muesli klaar voor een comeback? Ik vond op het internet enorm veel recepten en heb uiteindelijk een mix gemaakt die ik lekker vind. Zie dit recept dus als een handleiding en geef er je eigen unieke draai aan. Ik heb er geen gedroogde vruchten ingedaan want die kunnen melig worden en daar hou ik niet van.

Ingrediënten voor 1,5 weckpot

500 gram havermout
50 gram zonnebloempitten
50 gram lijnzaad
50 gram sesampitjes
50 gram maanzaad
50 gram amandelen
50 gram hazelnoten
eventueel 25 gram chiazaad
200 gram pecannoten
100 gram geraspte kokos
10 el olie, zonnebloem- of kokosolie
combinatie van 15 el zoetigheid; ahornsiroop (of andere siroop) en honing
Kaneelpoeder naar smaak, bijv 3 el
2 el vanille extract

Bakpapier en ovenschaal

Verwarm de oven voor op 160 graden
Maak de noten kleiner en kneus ze met een vijzel of keukenroller. Doe alle droge ingrediënten in een pan en meng ze door elkaar.
Doe de olie in een pan en los de honing en stroop hierin op. Voeg de kaneel toe en vanille en meng
.
Giet het oliemengsel door de droge ingrediënten en meng goed. Neem een ovenplaat en bekleed deze met bakpapier. Leg het mengsel op de bakplaat en verdeel. Schuif het in de oven en zet de kookwekker op 10 min. Iedere 10 min de schaal uit de oven nemen en de muesli omscheppen en terug schuiven in de oven. Doe dit ongeveer 3 keer. Als het een lichtbruine kleur heeft gekregen dan laten afkoelen en in een pot of blik bewaren. Dit wordt genieten, iedere ochtend. Eet smakelijk!

0 reacties:

Een reactie posten