vrijdag 21 oktober 2016

Paleo quiche



Degenen die mij kennen weten dat ik al jaren lijd aan chronische spanningshoofdpijn en migraine. Nu las ik onlangs in een hoofdpijntijdschrift dat het Paleo dieet allerlei kwalen kan verhelpen en dat hoofdpijn daar ook bij hoort. Tel daar bij op dat ik al maanden 4 kilo te zwaar ben en ik dat maar niet weg krijg en een man heb die ook met overtollige kilo's rondloopt....do I need to say more?
Maar ik ben slecht met diëten. Ik hou van lekker eten en mijn man ook. Op een bepaald moment bereik ik mijn breekpunt en eet ik hongerig en gefrustreerd een hele zak chips leeg. Maar goed. In een notendop mag je bij Paleo van alles eten zolang het maar onbewerkt is (die had ik al eens eerder geprobeerd). Ik mag onbeperkt groenten, fruit en vlees! Dat is een fijn uitgangspunt. Veel diëten zeggen dat je van fruit moet afblijven vanwege de suikers maar bij Paleo is dit niet het geval. Ik ga het dieet hier niet uitleggen want het heeft natuurlijk ook zijn uitdagingen (geen suiker en geen zuivel) en daar zijn andere en veel betere websites voor. Ik ga een paar Paleo recepten posten die ik heel lekker vind en waarbij ik niet het gevoel heb dat ik iets mis.
Want ik wil gewoon lekker eten! Ook tijdens een dieet.
Vandaag dus de quiche die heerlijk was en gezond! De korst was een beetje korrelig en ik twijfelde of dit wel goed ging komen maar mijn man en ik hebben heerlijk gegeten. Ik kon met deze hoeveelheid ook alleen de bodem bedekken en niet de zijkant. Ik denk ook dat t deeg daar niet stevig genoeg voor is. We kregen er gewoon mooie punten uit hoor, dat moet ik er wel even bij zeggen.

Bij de quiche aten we een gemengde salade met wat pecannoten erdoor. Ik heb er een Franse dressing bij geserveerd. De basis van deze dressing is 1 el olijfolie, 1 el rode wijn azijn, 1 tl mosterd, 1 tl gembersiroop.

Dit heb je nodig:

Een vorm met losse bodem van ongeveer 24 cm ingevet
Een verwarmde oven van 180 graden

Voor de bodem meng:
200 gram amandelmeel
60 ml olijfolie
1/2 tl zout
1 el water
1/4 tl peper

Druk dit in een vorm en zet het ongeveer 20 minuten in de oven of dat t lichtelijk gebruind is

2 worstjes of ander vlees
Klop 3 eieren met 1 tl mosterd, wat tijm, zout en peper en 90 ml kokosmelk
1 grote ui
groene olijven
wat kleine tomaatjes

Braad de worstjes in de pan. Als ze gaar zijn haal ze eruit en snijd ze in plakjes. Bak in het resterende vet de ui glazig.
Haal de bodem uit de oven als deze gaar is. Leg de glazige uien op de bodem, de plakjes worst, groene olijf en tomaatjes. Schenk het eimengsel erop en zet terug in de oven voor ongeveer een half uur.
Maak intussen de salade en dien samen op.

Natuurlijk kan je experimenteren met allerlei vullingen maar dit is voor ons iig een blijvertje.

Bij dit recept hou je flink wat kokosmelk over. Die gooien we natuurlijk niet weg want er wordt in veel Paleo recepten een klein beetje kokosmelk toegevoegd om het gerecht iets romigs mee te geven. Dus we pakken een ijsblokjes houder en vriezen de rest van de kokosmelk in. Deze komt vast snel weer van pas ;-)



0 reacties:

Een reactie posten