zondag 17 oktober 2010

Uiensoep met witte wijn en verse tijm

Een soepje is altijd lekker en ook nog eens goed voor de lijn! Als mijn man en ik een beetje op de lijn willen letten dan maak ik vaak een salade als hoofdgerecht. Je krijgt dan wel gauw het gevoel dat je iets mist dus soms maak ik dan een soep vooraf. Op die manier eet je toch nog iets warms en je hebt wat minder het gevoel dat je zo moet afzien met die salade...
Vandaag eten we dus een lekkere uiensoep vooraf.

Ingrediƫnten:

50 g beter
750 g uien gesnipperd
Balsamico
2 teentjes knoflook
40 g bloem
1,750 cc runder of kippenbouillon
3 dl witte wijn
1 laurierblaadje
Verse tijm naar smaak, alleen de blaadjes
Eventueel een scheutje sherry
Wat brood en geraspte oude kaas

Smelt de boter in een pan met dikke bodem en bak de ui op laag vuur onder af en toe roeren. Als de ui goudbruin is blus deze dan af met een flinke scheut balsamicoazijn.
Voeg de knoflook en de bloem toe en roer alles door. Giet geleidelijk de bouillon en de wijn erbij, de laurier en de tijm. Voeg indien nodig wat zout en peper toe.
Dek de pan af en laat de soep 25 min sudderen.

Haal het laurierblaadje eruit. Zet de staafmixer in de soep en laat deze even draaien maar maal niet alles fijn, er moet wel wat ui in de soep blijven. Ik voeg altijd nog een scheutje sherry toe want dat vind ik lekker maar is niet noodzakelijk.

Strooi wat oude kaas op het brood en rooster deze in de oven. Als de kaas gesmolten is haal deze dan uit de oven en leg deze op de soep. Strooi nog wat verse tijm erover voor de kleur.
Eet smakelijk!

1 reacties:

Linny zei

ooohhhh, lekker lekker!!

Een reactie posten