maandag 18 oktober 2010

Eenvoudige Canneloni

Het eerste gerecht wat ik ooit leerde maken is een gerecht waar volgens mij de meeste mensen mee zijn begonnen; pasta met een tomatensaus. In het begin greep ik naar de vertrouwde kant-en-klaar sauzen en was ik naarstig op zoek naar het lekkerste potje. Inmiddels moet ik van die kant en klare troep niets meer hebben en maak ik mijn eigen saus op basis van verse tomaten of tomaten uit blik. Ik heb geen vast recept
voor een tomatensaus en dat vind ik best wel frustrerend. Tientallen keren heb ik pastasaus gemaakt en altijd blijf ik maar proeven en van alles en nog wat toevoegen. Maar het maken ervan is nog steeds iets vertrouwds en meestal komt het wel goed. 2 weken terug kwam een goede vriend bij me eten en ik had geen zin om het mezelf al te lastig te maken. Maar ja, om hem nou een studentenhap voor te schotelen vond ik ook niks. Uiteindelijk heb ik besloten om toch die vertrouwde pastasaus te maken maar deze te gebruiken om Canneloni mee te vullen. De Canneloni heb ik afgedekt met ricotta, mozzarella en tomaat en zo trok ik toch nog een feestelijk gerecht uit de oven! Dus wil je even gaan voor makkelijk maar niet te opzichtig tover dan je vertrouwde pastasaus om in een gezellige ovenmaaltijd!


Maak je eigen favoriete pastasaus of ga aan de slag met de volgende ingrediĆ«nten:

1 blik tomaten blokjes
500 gram half om half gehakt
Italianse gehaktkruiden
2 uien
4 tomaten
1 rode paprika
Blikje tomaten puree
4 theelepels Marmite
Scheutje rode wijn
Wat verse kruiden; rozemarijn, tijm
2 teentjes knoflook
Doos canneloni
Ricotta
Huisgemaakte pesto of parmezaanse kaas
Mozzarella
Verse basilicum

Bak het gehakt met de gehaktkruiden in een pan. Bak in een andere pan de uien en de parika. Zodra deze zacht zijn, voeg je het gehakt, 2 ontvelde tomaten, het blik tomaten en het blikje tomatenpuree toe. Meng het geheel en voeg ook de knoflook toe en ongeveer een half glas rode wijn. Voeg de marmite toe en de verse kruiden en breng aan de kook. Normaal gesproken is een saus vrij vloeibaar maar omdat je de canneloni gaat vullen hiermee moet je een groot deel van het vocht laten verdampen zodat de saus wat compacter wordt.

Breng een grote pan aan de kook met wat zout erin. Verwarm de oven voor op 200 graden. Als het water kookt voeg dan wat canneloni toe en laat deze 2 minuten koken. Haal ze na 2 minuten eruit en spoel af met koud water.

Vet een ovenschaal in met wat olijfolie. Pak een canneloni en schep met een lepel de vulling erin. Leg de canneloni naast elkaar in de ovenschaal. Doe de ricotta in een kom en meng deze naar smaak met pesto of parmezaansekaas. Strijk het mengsel over de canneloni en zorg ervoor dat deze goed bedekt is.

Snijd hierna de 2 tomaten in plakken en leg deze op de ricotta. Snij ook de mozzarella in plakken en verdeel deze erover. Zet de ovenschaal in de oven en bak het gerecht af tot de mozzarela gesmolten is (ongeveen 15-20 min)

Strooi voor het opdienen wat verse basilicum over de ovenschotel.
Eet smakelijk!

0 reacties:

Een reactie posten