zondag 5 december 2010

Vegetarische tortilla ovenschotel met salsa

Ik vind Tortilla's heerlijk. Ik zou het graag vaker eten maar ik weet gewoon dat dit niet een goed idee is. In de standaard variant ben je taco schelpen aan het eten gevuld met gehakt, taco saus en een verdwaald slablaadje. Niet echt gezond dus wat geldt voor de meeste lekkernijen. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een iets gezondere variant die minstens net zo lekker is want ik moet natuurlijk niet het gevoel hebben dat ik 'iets inlever'. Nou, ik heb het gevonden hoor! En ik vind nu ook dat we dit eigenlijk best iets vaker mogen eten. Moet je die kleuren eens zien! En het vlees mis je totaal niet in dit gerecht. De kidney-beans doen precies wat er van ze verlangd wordt!
Ingredienten voor 2 hongerige magen:
1 zak tortilla chips cheese
1 avacado
4 tomaten
3 bosuitjes
1 rode ui
1/2  citroen
zakje geraspte oude kaas
jalapenopepers uit pot, uitgelekt en fijngehakt naar smaak
zout en peper
klein blikje mais
blik kedneybeans uitgelekt
komijn
creme fraiche
evt verse koriander

Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de avocade, bosui, tomaat, pepers en ui en doe ze in een kom. Knijp de 1/2 citroen er boven uit. Voeg verse koriander naar smaak toe. Voeg zout en peper toe. 

Zet een pan op het vuur met wat olijfolie en bak de kidney-beans hierin. Voeg ongeveer 1,5 tl komijn toe. Het is de bedoeling dat alle bonen gekruid worden met komijn. Het lijkt veel maar de combinatie is heerlijk en dit gerecht kan wel wat smaak gebruiken door alle verse ingredienten. Het geeft niet als de bonen open springen.

Met de ingredienten kan je 1 grote schaal vullen of 2 kleine. Pak een ovenschaal, vet deze in en leg op de bodem wat tortilla chips (degenen die al gebroken zijn). Gebruik de mooiere, hele chips voor de zijkant en zet deze op zijn kant. Vul de bodem met het bonenmengsel. Leg daarna de salsa erop. Strooi als laatste wat kaas over het geheel. Dek de schaal af met aluminiumfolie en zet hem in de oven. Haal hem eruit als de kaas gesmolten is (na ongeveer 15-20 min)

Serveer met een dot creme fraiche en een goede film op tv! Eet smakelijk!

1 reacties:

Bill zei

Meer meer meer! Vanavond weer?

Een reactie posten