dinsdag 23 november 2010

Stamppot 'anders' met worstjes

Boerenkool, hutspot, andijviestamppot, zuurkool...Nu het buiten koud is komen de stamppotten weer op tafel. Ik eet graag stamppot bij mijn ouders maar op de een of andere manier hou ik er niet zo van om het zelf te maken. Misschien komt dat omdat ik niet een enorme fan ben van de Hollandse pot (terwijl ik het wel lekker vind) of omdat ik het voor mijn gevoel te vaak heb gegeten. Hoe dan ook, van de week kwam ik een recept tegen wat ik gewoon moest proberen. Vooral omdat er little gem in wordt verwerkt en dat is nu typisch een groente waar ik echt geen raad mee weet. Wat moet je met zo'n mini kropje? Maar in deze stamppot krijgt hij een mooie plekje. Deze stamppot heeft in tegenstelling tot de meeste stamppotten, nog een 'crunch', iets waar ik wel van hou. Spreekt jou dat niet aan dan zou ik voor de vertrouwde stamppot gaan. Bij een stamppot hoort wel een lekkere jus dus ik heb de jus gemaakt die ook mijn blog staat. Aangezien deze zeer weinig vet bevat hoef je met deze jus niet zuinig aan te doen. En je ziet het al aan de foto; dat hebben wij ook niet gedaan!

Ingredienten
1 kilo aardappelen
Wat magere spekblokjes
1 witte ui, gesnipperd
2 little gems
2 handen rucola, steeltjes verwijderd
Kleine worstjes of saucijzen
50 gram boter
120 ml warme melk

Voor de jus: zie mijn eerdere blog.

Breng de aardappelen in een bodempje water met wat zout aan de kook en kook op het laagste vuur met de deksel op de pan in ongeveer 25 min gaar. Bak ondertussen de spekjes met 1 el olie op laag vuur knapperig. Voeg halverwege de ui toe en bak deze mee.
Snijd de little gems en reepjes en meng deze met de rucola. Bak de worstjes in de pan en keer ze regelmatig.

Giet de aardappelen af, zet ze 30 tellen terug op het vuur en laat ze droogstomen. Stamp de grof door elkaar . Voeg toe; het spek en de uitjes met het bakvet toe, de melk en de boter en schep het goed door elkaar. Schep het slamengsel er doorheen en breng op smaak met zout en peper. Serveer met de worstjes en een flinke lepel jus.

0 reacties:

Een reactie posten