vrijdag 5 november 2010

Tandoori kalkoen salade

Ik las van de week in een medisch tijdschrift wat mijn ouders ontvangen, dat ons voedsel voor de helft uit rauwkost zou moeten bestaan. Rauwkost. Alleen het woord al. Niet echt iets waar het water je bij in de mond loopt. Ten eerste staat er; Rauw en dan denk ik dus automatisch aan koud voedsel en ten tweede lees ik 'Kost' wat bij mij associaties oproept van verplicht voedsel en 'straffe kost'. Een soort oorlogsterm. Maar goed, alle associaties even daargelaten, rauwkost is wel heel gezond. Dus we gaan vanavond maar weer eens proberen het vertrouwde groen een beetje op te leuken en we leggen er direct een mager stukje vlees bovenop. Zijn we lijntechnisch ook goed bezig en kan ik morgen tenminste weer verantwoord aan de pizza  ;-)
Dit heb ik gebruikt voor 2 personen:
Voor de salade:
Zak gemengde bladsalade
Halve rode ui
Wat fijngesneden tomaat
Wat fijngesneden paprika
Komkommer
Enkele blaadjes koriander voor de garnering
6 peppadews fijngesneden (zonder kaasvulling)

Vlees:
1 kalkoenfilet ongeveer 300 gram
2 eetlepels tandooripasta
Kopje yoghurt
citroensap

Voor de dressing:
Bakje griekse yoghurt van 150 gram
Ongeveer 3 eetl gescheurde verse munt
1 teentje knoflook
1,5 eetlepel azijn of wat citroen
Beetje water of melk om het te verdunnen

Zet de kalkoenfilet als het kan 1 dag vantevoren in de marinade. Meng de yoghurt met wat citroensap en de tandooripasta en schenk dit over de kalkoenfilet. Zet dit in de koelkast. Heb je geen tandooripasta gebruik dan tandoorikruiden en ga op je smaak af.

Snijd alles voor de salade. Meng alle ingredienten voor de dressing en proef tussentijds. Ik gebruik aardig wat munt want dit zorgt voor een fris contrast met de pittige kip. Verdun de dressing met wat melk of water. Zet apart.

Haal de kalkoenfilet uit de koelkast en bak deze in de pan totdat hij gaar is. Bewaar de marinade.

Maak intussen alvast het bord op. Verdeel de salade en verdeel de dressing erover.
Als de kip bijna gaar is voeg dan op het laatst ook de overgebleven marinade toe. Haal de kip uit de pan en snijd deze in plakken. Leg deze op de salade. Voeg een scheutje water aan de pan met de marinade toe en roer deze door. Schep wat van de saus over de kalkoen heen. 

Maak af met wat verse koriander. Eet smakelijk!

0 reacties:

Een reactie posten