zaterdag 21 augustus 2010

Kip in Rosé en knoflook

Dit recept heb ik van mijn schoonzus gekregen die een echte liefhebber is van knoflook. Je schrikt misschien van de hoeveelheid teentjes die erin gaan maar volgens mij kan je nog steeds een gesprek aangaan met iemand na het eten van dit gerecht. De knoflook is niet heel penetrant aanwezig omdat hij er in zijn geheel ingaat. Niet fijnmaken dus anders gaat mijn verhaal niet meer op en moet je je alsnog afzonderen van de buitenwereld...  Dit is een heerlijk gerecht voor in het weekend; als je geen zin hebt om lang in de keuken te staan maar je wilt niet inboeten aan smaak. En soms moet je je ook aan dat Bourgondische gevoel overgeven en even lekker met je handen eten.

Dit heb je nodig voor 2 personen:
4 flinke kippedijen (1 kilo)
kipkruiden of peper en zout
Een halve fles van je favoriete Rosé, ik heb een zoete Rosé genomen, dat houdt dit gerecht lekker fris
Takje rozemarijn en/of takje tijm
klein blikje tomatenpuree
2 (rode) uien
3 tomaten
ongeveer 15 hele teentjes knoflook
Scheurbrood met olijven of ander smakelijk brood

Doe wat boter en olijfolie in de pan. Kruid de kip en bak deze totdat de buitenkant bruin is. Haal de kip uit de pan en voeg de uien en de knoflook toe. Bak totdat ze lichtbruin zijn. Ontvel ondertussen de tomaten door deze kruislings aan de bovenkant in te kerven en ze daarna onder te dompelen in kokend water. Het vel zal hierdoor makkelijker loslaten. Snij de tomaat in stukken en voeg deze toe aan de uien. Doe de kip terug in de pan en schenk de rosé erbij. De kip moet voor de helft onder staan. Voeg ook de rozemarijn toe en doe de deksel op de pan.
Laat de kip gaar stoven en draai hem af en toe om

Hoe langer de kip opstaat, hoe beter de smaak natuurlijk. Ik heb hem ongeveer een uur laten staan maar de kip is al veel eerder gaar. Kijk maar hoe het jou uitkomt. Voeg op het laatst 2 a 3 theelepels tomatenpuree toe om de smaak ' te breken'. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, even proeven tussendoor en je begrijpt wat ik bedoel. Roer deze goed door.

Bak het brood af. Het brood kan je in de heerlijke saus soppen die er ontstaat.
Serveer de kip in een diep bord met een flinke schep jus en het brood. Heerlijk met een groot glas cola of de resterende Rosé natuurlijk!

Bon appetit!

1 reacties:

Bill zei

Lang geleden dat ik met mijn handen heb gegeten ;)

Een reactie posten