vrijdag 6 augustus 2010

Vloeibare chocoladecake met peer van Nigella Lawson

Een eenvoudig maar spectaculair nagerecht! Voor 2 vreetzakken en een foute avond...


Ingrediënten:

1 blik peer (hou een 2de voor de zekerheid achter de hand)
125g bloem
25g cacao poeder
125g suiker
150g ongezouten, zachte boter en wat extra om de vorm in te vetten
1 theelepel bakpoede
1/4 teaspoon bicarbonate of soda (staat in originele recept maar ik gebruik het nooit)
2 eieren
2 theelepels vanille extract

Oven voorverwarmen op 200 graden. Beboter de vorm.
Leg de peren op de bodem.
Doe de overige ingredienten in een keukenmachine en meng het. Het moet dik zijn maar je moet het nog wel kunnen schenken. Verdun eventueel een beetje met wat melk of room. Giet het beslag in de vorm, over de peren.

Bak het gerecht naar smaak. Hoe langer het in de oven staat, hoe steviger het deeg. Persoonlijk laat ik het ongeveer 10 tot 15 minuten in de oven staan en controleer regelmatig. Bij twijfel prik ik met een vork in de bovenkant. Ik vind het lekker als hij bovenop koekig wordt en daaronder nog enigzins vloeibaar is.

Met dit nagerecht kan je niet fout gaan! Serveer de schaal direct vanuit de oven met een bak roomijs en vergeet de calorieen!

Tip: ik verdubbel bij ongeveer 4 personen de hoeveelheid. Je kan het gerecht makkelijk een nacht bewaren in de koelkast. Het zal dan wel meer gaan stollen.










1 reacties:

Bill zei

Hubba hubba hubba :)

Een reactie posten