dinsdag 24 augustus 2010

Jus

Een vriendin van mij zei gisteren dat ze het moeilijk vindt om jus te maken. Nou vond ik dat ook altijd lastig totdat mijn moeder eindelijk het geheim van haar heerlijke jus prijsgaf. En nu deel ik het met iedereen die het horen wil. Zou ze het door de vingers zien? Het potje wat vanaf nu af aan niet meer in je keukenkast mag ontbreken heet Marmite!!
Omdat veel mensen het niet kennen voeg ik een plaatje toe. Grote kans dat je het in de supermarkt vindt bij broodbeleg. Sommige mensen smeren het puur op hun broodje kaas, iets waar ik echt niet aan denken moet... Maar in de jus? Most wanted!!


Ingrediënten:

-Marmite
-Eventueel beetje room
-Maizena
-evt scheutje Madeira

Ik ga ervan uit dat je net vlees hebt gebakken. Haal het vlees uit de pan en voeg wat water toe aan het braadvocht. Voeg ten minste 1 theelepel Marmite toe en blijf de pan verwarmen zodat de Marmite oplost. Proef en als je de smaak iets te sterk vindt, voeg dan wat room toe. Door de room krijg je al gauw een saus. Als je geen room in huis hebt gebruik dan Maizena. Vermeng 1 thelepel Maizena met ongeveer 1 eetlepel water en roer tot dat er een papje ontstaat. Zorg dat je geen klontjes hebt. Voeg een klein scheutje toe aan de jus en roer het direct goed door want het begint snel in te dikken zodra het kookt.
Voeg naar smaak Madeira toe.

Je zal zien dat je in een wip een lekkere jus hebt bereid! Heb je meer tijd en behoefte aan meer smaak?
Bak dan een gelijk aantal uien en ontvelde tomaten in een pan. Voeg wat knoflook toe naar smaak en blus het af met een scheut Balsamico. Zodra de ui bruin is maal je alles fijn met een staafmixer of in de keukenmachine. Voeg wat water toe om de saus te verdunnen en Marmite toe naar smaak (ik schat 4 theelepels). Voeg aan het einde eventueel het braadvocht toe wat over is van het vlees en een scheutje Madeira of sherry.
Deze jus is lekker van smaak en nog gezond ook door het lage vetgehalte!

1 reacties:

Bill zei

Works best with balletje gehakt...

Een reactie posten