zaterdag 21 augustus 2010

Mijn tomatensoep

Mijn moeder maakt heerlijke tomatensoep. Zij maakt een meer Italiaanse variant met bassilicum. Aangezien haar soep gewoon heel lekker is werd het tijd voor mijn eigen tomatensoep maar dan wel één met een hele andere smaak. Ik heb haar de soep dit weekend voorgeschoteld en wachtte gespannen af. Pffff, gelukkig!
Ze vond hem heerlijk en vol van smaak en vroeg mij wat dat ene ingrediënt was wat ze niet kon thuisbrengen...? Het antwoord....komijn!



Ingrediënten:

1 kilo ontvelde tomaten
1 blik hele tomaten
4 kleine rode uien
Scheutje balsamico
eventueel 2 teentjes knoflook
2,5 bouillonblokje groenten
ongeveer 100 gram tomatenpuree
Stuk Chorizo worst
Komijn
Snufje gedroogde chili
Scheutje room

Bak de uien met wat boter bruin. Blus ze af met een flinke scheut balsamico (dit versterkt de smaak van de uien). Voeg de tomatenpuree toe en roer deze goed door. Voeg de ontvelde tomaten toe samen met het blik tomaten. Laat dit even bakken.
Wanneer alles goed doorgewarmd is haal je de pan van het vuur en maal je alles fijn in de keukenmachine (of gebruik de staafmixer).

Zet de pan terug op het vuur en voeg wat water toe om de soep te verdunnen. Voeg ook de bouillonblokjes toe en wat peper. Voeg wat gedroogde chili toe. Breng de soep op smaak met ongeveer 2 flinke theelepels komijn. Ietsje meer mag ook, de komijn is wat mij betreft dé smaakmaker van deze soep.

Snij ondertussen de chorizoworst in plakjes en bak deze met een klein beetje boter in een koekenpan. Wanneer ze beginnen te kleuren schep je ze met de gekleurde olie die vrijkomt, in de soep.
Maak de soep eventueel af met een beetje room.

Bon appetit!

0 reacties:

Een reactie posten